Woonkostenkrant 2018

Woonkostenkrant Wat betaalt u aan wonen? Verspreid door deze krant onthult Victor nog meer verkooptrucs. VERKOOP TRUC Wie eerst gratis iets krijgt, voelt de neiging om iets terug te geven door wat te kopen. De maandelijkse huur Uw grootste kostenpost. Servicekosten Woont u in een (service)flat of appartement? Dan betaalt u elke maand servicekosten, samen met de huur. Dit zijn de kosten voor bijvoorbeeld het schoonhouden van gemeenschappelijke ruimten en een huismeester. Uw verhuurder maakt geen winst op de servicekosten. Water, gas en elektriciteit Elke maand betaalt u een voorschot voor water, gas en elektriciteit aan uw leverancier. Aan het eind van het jaar volgt de eindafrekening. Heffingen Eén keer per jaar ontvangt u een rekening van uw gemeente en van het waterschap. Zij brengen onder andere kosten in rekening voor het ophalen van vuilnis, het onderhoud aan de riolering en het schoonmaken van afvalwater. Inboedelverzekering Hiermee verzekert u zich tegen schade aan meubels, computers, televisie, wasmachine, et cetera. In het voorjaar voerde Victor Mids het volgende experiment uit: in het stadshart van Amersfoort verkocht hij koffie voor 1 euro, en koffie plus een muffin voor 4 euro. Victor: “Alle klanten kozen voor de koffie. Een muffin voor 3 euro vonden ze te duur. Maar toen ik ook een bordje ophing met daarop: ‘Muffin € 3,95’, kozen de meeste mensen opeens voor de combi- aanbieding van koffie plus een muffin voor 4 euro.” Wat was hier aan de hand? “Onze hersenen beoordelen een geldbedrag altijd in relatie tot een ander bedrag. Om te bepalen of je iets redelijk geprijsd vindt, kijk je dus niet naar het bedrag en wat je ervoor krijgt. Maar je vergelijkt de prijs met een andere prijs. Door het toevoegen van de veel te dure muffin, had ik de combi- aanbieding onweerstaanbaar gemaakt. Een bekende verkooptruc.” Welke verkooptrucs gebruiken winkels nog meer? Victor neemt de supermarkt als voorbeeld. “Dat is één grote winkel vol psychologische trucs. Een supermarkt verdient het meest aan A-merken. Daarom liggen die op ooghoogte, zo vallen ze het meeste op. En waarom denk je dat je bij binnenkomst altijd op het groente-en-fruitschap stuit? Omdat je dan als eerste iets gezonds in je mandje stopt. Dat geeft Mensen laten zich makkelijk voor de gek houden. Dat bewijst arts en illusionist Victor Mids keer op keer in zijn populaire tv-programma Mindf * ck. Ook als het om geld gaat, zijn we makkelijk om de tuin te leiden. Geld en gedrag Geloof niet alles wat u denkt je een goed gevoel. En dat maakt het weer makkelijker om verderop in de supermarkt voor minder gezonde producten te kiezen.” Hoe laat je je niet misleiden? “De beste manier om je niet te laten misleiden, is je ervan bewust zijn hoe verkooptrucjes werken. In mijn boek ‘Mindf*ck’ noem ik er een aantal. Een goede verkoper vraagt bijvoorbeeld altijd naar je naam. Vervolgens zegt hij: ‘Wat toevallig, mijn vader/moeder/ broer/zus heet ook zo!’ De verkoper heeft nu direct en onbewust een band met je. Zeg dan nog maar eens nee.” FOTO: AVROTROS/Marc Deurloo Wat betaalt u aan wonen? En hoe kunt u op deze en andere kosten besparen? In deze krant vindt u veel nuttige informatie en handige tips. En aandacht voor de wijze waarop hersenen reageren op geld en aankoop­ prikkels. Heel anders dan u wellicht zou denken.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTgxOTE=