Huurkrant 2023

Huurkrant 2023 2Kunt u huurtoeslag krijgen? Jolanda vroeg en kreeg hulp 4 Moeite om de huur te betalen? Bezwaar maken tegen huurverhoging De Huurkrant 2023 is een landelijke uitgave over zelfstandige sociale huurwoningen. Heeft uw woonruimte geen eigen voordeur, huisnummer, toilet of keuken? Dan gelden andere regels. Vraag deze aan uw verhuurder. van de boodschappen en de energierekening het afgelopen jaar. MaasWonen heeft ervoor gekozen om de huur met een lager percentage te verhogen, namelijk met 2,8%. Het huurbeleid van MaasWonen Met de jaarlijkse huurverhoging Wat gebeurt er met uw huur in 2023? De huur van uw woning kan vanaf 1 juli 2023 veranderen. Als dat zo is, krijgt u daarover een brief van MaasWonen. Daarin staat of uw huur omhoog of omlaag gaat. We hebben voor u op een rij gezet wat er kan gebeuren. Voor de meeste huurders van MaasWonen geldt: uw huur gaat maximaal 2,8% omhoog Woningcorporaties mogen de huur van sociale huurwoningen elk jaar verhogen. De overheid heeft bepaald dat de huur vanaf 1 juli 2023 maximaal 3,1% mag stijgen. Dit is veel minder dan de prijsstijging brengt MaasWonen de prijs van de sociale huurwoning die u huurt meer in overeenstemming met de kwaliteit van de woning. De kwaliteit van de woning komt tot uitdrukking in de woningwaarderingspunten. Die bepalen de maximale huurprijs van de woning. De streefhuur Voor huurders met een laag inkomen en een hogere huur Voor huurders met een laag inkomen kan de huur omlaag gaan. Dit geldt als uw netto huur (zonder stook- en servicekosten) hoger is dan € 575,03. Dan gaat op 1 juli 2023 uw huur omlaag naar € 575,03. U krijgt deze eenmalige huurverlaging in de volgende situatie: • U woonde voor 1 maart in uw woning. • U woont alleen en uw inkomen is lager dan € 23.250 per jaar (of € 24.600 als u AOW krijgt) • U woont met 2 of meer personen en uw inkomen is lager dan € 30.270 per jaar (of € 32.730 als u AOW krijgt) die MaasWonen hanteert is een vast percentage van 85% van deze maximale huurprijs. Nieuwe huurders betalen gelijk deze prijs. Huurt u al langer bij ons, dan werken we naar deze prijs toe. Dit betekent dat MaasWonen de huur niet of minder verhoogt als uw woning al de juiste prijs heeft. Dan is uw huurverhoging minder dan 2,8%. Geen extra huurverhoging voor huurders met een wat hoger inkomen Huurders met een wat hoger inkomen mogen een huurverhoging krijgen van maximaal € 100. Dit geldt voor huurders die meer verdienen dan € 48.836 (wie alleen woont) of € 56.513 (wie met 2 of meer personen woont). MaasWonen maakt geen gebruik van deze mogelijkheid. Voor huurders van een vrije sector woning Woont u niet in een sociale huurwoning, maar in een vrije sector huurwoning van MaasWonen? Dan wordt uw huur met 4,1% verhoogd. MaasWonen hoort van de Belastingdienst of u wel of niet recht heeft op huurverlaging. De Belastingdienst vertelt ons niet hoeveel u precies in 2021 heeft verdiend. Als uw huur omlaag gaat, gebeurt dat op 1 juli 2023. Hoeveel de huur omlaag gaat, is voor iedereen verschillend. We verlagen de huur naar € 575,03 per maand. U krijgt in mei bericht over de huurverlaging. Dit bericht komt dus pas na de brief over de huurverhoging. Heeft u hierover op 1 juni 2023 nog geen bericht gehad van MaasWonen? Maar denkt u dat deze huurverlaging wel voor u geldt? Neem dan contact op met ons.

2023 Als er iets verandert in uw situatie: geef wijzigingen door Krijgt u huurtoeslag en verandert bijvoorbeeld uw inkomen? Geef wijzigingen door via www.belastingdienst.nl/toeslagen. Of bel met de BelastingTelefoon: 0800 - 05 43. Zo voorkomt u dat u te veel huurtoeslag ontvangt en geld moet terugbetalen. Huurtoeslag loopt automatisch door Ontvangt u al huurtoeslag en blijft u voldoen aan de voorwaarden? Dan loopt de huurtoeslag automatisch door. • Vanaf half december 2022 staat hierover een brief (voorschotbeschikking) van de Belastingdienst voor u klaar op www.belastingdienst.nl/toeslagen. • In de tweede helft van 2023 ontvangt u van de Belastingdienst de afrekening van de huurtoeslag. Hierop staat het definitieve bedrag waarop u in 2022 recht had. Heeft u deze brieven niet ontvangen? Bel dan gratis met de BelastingTelefoon: 0800 - 05 43. Kunt u huurtoeslag krijgen? Wilt u weten hoeveel huurtoeslag u kunt krijgen? Maak dan een proefberekening op www.belastingdienst.nl/toeslagen. Komt uit de proefberekening dat u huurtoeslag krijgt? Vraag deze dan meteen aan. Zoek deze informatie alvast op U bent sneller klaar met de proefberekening als u alvast de volgende papieren erbij pakt: • Uw laatste (voorlopige) aanslag inkomstenbelasting. Doet u geen aangifte? Neem dan uw jaaropgaaf of loonstrook. • Hoeveel u betaalt aan kale huur en hoeveel aan servicekosten. Huurtoeslag is een bijdrage in de huurkosten. Ruim 1,5 miljoen huurders krijgen deze bijdrage elke maand. Heeft u nog geen huurtoeslag? Dan is het slim om te kijken of ook u huurtoeslag kunt krijgen. Maak een proefberekening en u weet het. Hulp nodig bij het aanvragen van huurtoeslag? • Informeer of uw corporatie kan helpen. • Bel gratis de BelastingTelefoon: 0800 - 05 43. • Of ga langs bij een toeslagenservicepunt bij u in de buurt. De adressen vindt u op www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/hip of vraagt u aan de BelastingTelefoon. Maak een proefberekening Zo vraagt u huurtoeslag aan Alle voorwaarden voor huurtoeslag op een rij U vraagt huurtoeslag eenvoudig aan op www.belastingdienst.nl/ toeslagen. • H uurtoeslag over 2023 kunt u tot 1 september 2024 aanvragen. • H uurtoeslag over 2022 kunt u nog aanvragen tot 1 september 2023. 2 • U bent 18 jaar of ouder. • U huurt een zelfstandige woning (met een eigen voordeur, toilet en keuken). • Uw huur is niet hoger dan de maximale huur. Uw leeftijd Maximale huur per maand 18 t/m 22 jaar, zonder kinderen € 452,20 18 t/m 22 jaar, met kinderen € 808,06 23 jaar of ouder € 808,06 • Uw inkomen is niet te hoog. Voor de huurtoeslag is geen vaste inkomensgrens. Hoe hoger uw inkomen is, hoe minder huurtoeslag u krijgt. • U mag niet te veel vermogen hebben, zoals spaargeld. Iedere bewoner mag in 2023 maximaal € 33.748 hebben. Partners mogen samen maximaal € 67.496 hebben. • U en de andere bewoners hebben de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning. • Iedereen die bij u inwoont, staat bij de gemeente op uw adres ingeschreven.

Jolanda vroeg en kreeg hulp Toen Jolanda vorig jaar de huur niet kon betalen, kreeg ze hulp van haar verhuurder. Ze nam contact op met Yvonne van Eeden, incassomedewerker van wooncorporatie Woonveste in Drunen. Samen zochten ze naar een oplossing. ‘Elke dag ontvang ik mailtjes van huurders die problemen hebben met het betalen van de huur’, vertelt Yvonne. ‘Bijvoorbeeld doordat ze hun baan zijn kwijtgeraakt. Ik mail huurders altijd zo snel mogelijk terug of ik bel ze om een afspraak te maken. Huurders die achterlopen met het betalen van de huur, bezoek ik aan huis. Samen zoeken we naar een oplossing.’ Gedaald inkomen Alleenstaande moeder Jolanda uit Drunen was een van de huurders die contact zocht met Yvonne. Door ziekte was Jolanda’s inkomen flink lager geworden. En omdat haar volwassen zoon nog thuis woonde, kreeg ze bijna geen huurtoeslag. Ook werden de energiekosten hoger en de boodschappen steeds duurder. Het lukte haar niet meer om elke maand de huur van zo’n € 650 te betalen. Yvonne besprak samen met Jolanda de situatie. ‘Yvonne gaf mij 2 maanden uitstel van het betalen van de huur. Dat gaf me de ruimte om een financiële buffer op te bouwen. Ik had daardoor geen slapeloze nachten meer, want dat is het laatste wat je wil.’ Stress wegnemen Yvonne legt uit: ‘Ik kan niet zeggen dat iemand de huur helemaal niet meer hoeft te betalen. Maar ik kan er wel voor zorgen dat iemand geen stress meer heeft over het betalen van de huur.’ Na de betaalpauze maakten Yvonne en Jolanda goede afspraken over het inlopen van de achterstand. Elke maand betaalt Jolanda een deel van het bedrag. Oplossing Jolanda: ‘Veel mensen schamen zich voor schulden. Maar dat is nergens voor nodig. Je kunt er vaak niets aan doen.’ ‘Dat klopt helemaal’, vult Yvonne aan. ‘En heb je een keer een misstap begaan, dan staat dat een goede oplossing niet in de weg. Niet betalen is in ieder geval de verkeerde keuze. Ik adviseer mensen altijd de lopende huur te betalen. En voor de achterstand zoeken we naar een oplossing.’ 3 Tips van Jolanda • Vraag energietoeslag aan bij je gemeente. • Vraag je gemeente of je de gemeentelijke belastingen niet hoeft te betalen. • Laat zien dat je bereid bent om de achterstand weg te werken. Tips van Yvonne • Vraag toeslagen aan op www.belastingdienst.nl/ toeslagen. • Kijk op www.geldfit.nl voor tips en informatie. • Moeite met je administratie? Kijk op www.humanitas.nl/ thuisadministratie. Het huurverhogingsvoorstel Als uw huur omhoog gaat, krijgt u daarover een brief van uw verhuurder. Dit is het huurverhogingsvoorstel. U ontvangt de brief vóór 1 mei. Dus minimaal 2 maanden voordat uw huur omhoog gaat. In deze brief moet het volgende staan: • De kale huur die u nu betaalt en de nieuwe kale huur (zonder servicekosten). • Het percentage of bedrag van de huurverhoging. • De datum waarop de huurverhoging ingaat. • Hoe u bezwaar maakt en wanneer u dat moet doen (zie pagina 4 van deze Huurkrant). Krijgt u een inkomensafhankelijke huurverhoging? Dan moet er bij de brief een verklaring van de Belastingdienst zitten. In die verklaring staat dat het inkomen van u en uw huisgenoten in 2021 hoog genoeg was voor de inkomensafhankelijke huurverhoging van maximaal € 50 of maximaal € 100. Heeft u moeite om de huur te betalen? Vraag uw woningcorporatie om hulp Incassomedewerker Yvonne van Eeden in gesprek met een huurder. Heeft u een laag inkomen of bent u minder gaan verdienen? En is uw huur eigenlijk te hoog voor uw inkomen? Dan heeft u misschien elke maand moeite om de huur te betalen. In sommige gevallen kan uw woningcorporatie u helpen. Of uw woningcorporatie u kan helpen, en hoe, hangt af van uw situatie. Bijvoorbeeld de hoogte van uw huur, het aantal personen in uw huishouden en het inkomen van alle bewoners van uw huis samen. Ook kunnen de regels bij de ene woningcorporatie net iets anders zijn dan bij een andere. Informeer dus bij uw eigen woningcorporatie wat er mogelijk is.

MaasWonen Sinclair Lewisplaats 364 3068 ED Rotterdam info@maaswonen.nl | www.maaswonen.nl Geopend: maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur Als u ons kantoor wilt bezoeken verzoeken wij u een afspraak te maken met de betreffende medewerker. Telefonisch bereikbaar 010 407 07 04 maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur Reparatielijn 010 407 07 70 info@maaswonen.nl Voor spoedeisende reparatieverzoeken en calamiteiten zijn wij ook buiten kantooruren bereikbaar via 010 407 07 70. Een andere procedure bij ernstige gebreken Heeft u bij uw verhuurder gemeld dat er in uw huurwoning iets beschadigd of kapot is? En repareert de verhuurder dit gebrek niet binnen 6 weken? Dan kunt u bij de Huurcommissie om een tijdelijke huurverlaging vragen. De Huurcommissie verlaagt de huur alleen als er een ernstig gebrek is. In de Gebrekencheck op www.huurcommissie.nl/gebrekencheck kunt u zien wanneer dit het geval is. Heeft u de Huurcommissie gevraagd om de huur te verlagen? Dan mag de verhuurder de huur pas verhogen als de gebreken zijn gerepareerd. 4 Bezwaar maken? Kijk eerst of dat kan Had u in 2021 nog geen laag inkomen, maar nu wel? En heeft u van ons een brief ontvangen dat uw huur omhoog gaat, maar denkt u recht te hebben op een huurverlaging? (Hierover leest u op pagina 1 van deze krant.) Mail ons dan via info@maaswonen.nl. Of bel ons op werkdagen tussen 8.30 en 12.30 uur op 010 407 07 04. Onze medewerkers helpen u graag verder. U kunt in een aantal gevallen bezwaar maken tegen de huurverhoging. Wanneer kan dat en hoe moet u dat doen? Wanneer bezwaar maken Zo maakt u bezwaar Recht op huurverlaging? 2023 De meeste verhuurders houden zich bij de jaarlijkse huurverhoging aan alle regels. Bezwaar maken heeft alleen zin in de volgende situaties: • De huurverhoging is meer dan maximaal is toegestaan. Kijk voor alle regels op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ huurverhoging. • De huur stijgt door de verhoging boven de maximale huur volgens het puntensysteem. U kunt dit controleren met de Huurprijscheck op www.huurcommissie.nl/huurprijscheck. • Uw verhuurder wil binnen 12 maanden de huur opnieuw verhogen. U stuurt (per post of e-mail) een brief aan de verhuurder. Dit moet u doen vóór de ingangsdatum van de huurverhoging. Meestal is die datum 1 juli 2023. Bezwaar gemaakt? Is de verhuurder het niet eens met uw bezwaar en wil deze de huurverhoging toch doorzetten? Dan moet de verhuurder de Huurcommissie om een uitspraak vragen. De Huurcommissie beoordeelt of de voorgestelde huurverhoging redelijk is. Zolang de Huurcommissie nog geen uitspraak heeft gedaan, mag u de oude huur blijven betalen. Het is wel verstandig om het geld van de huurverhoging opzij te zetten. Staat in de uitspraak van de Huurcommissie dat de huurverhoging wel terecht is? Dan moet u alsnog de hogere huur betalen vanaf de ingangsdatum van de huurverhoging (dus met terugwerkende kracht). Bent u het niet eens met de uitspraak van de Huurcommissie? Dan kunt u naar de rechter stappen. Ook de verhuurder kan dat doen. Dit moet binnen 8 weken na de uitspraak van de Huurcommissie gebeuren. • U heeft het voorstel te laat ontvangen. Dus minder dan 2 maanden voordat de huurverhoging ingaat. • In het huurverhogingsvoorstel staan fouten. Bijvoorbeeld een verkeerde ingangsdatum of huur. • De Huurcommissie heeft uw huur tijdelijk verlaagd vanwege ernstige gebreken aan uw woning en die gebreken zijn nog niet verholpen. • U betaalt een all-in prijs (kale huur plus bijvoorbeeld servicekosten en de kosten voor gas, water en elektriciteit). De kale huur is dan niet bekend en de verhuurder mag de huur niet verhogen. Bezwaar zonder bezwaarschrift U kunt ook bezwaar maken door uw huurverhoging niet te betalen en geen bezwaarschrift op te sturen. Uw verhuurder moet u dan binnen 3 maanden met een aangetekende brief vragen om alsnog in te stemmen met de huurverhoging. Dit heet de herinneringsbrief. Heeft u de aangetekende herinneringsbrief binnen 3 maanden ontvangen? Dan moet u binnen 4 maanden na de ingangsdatum van de huurverhoging een verzoek om een uitspraak sturen naar de Huurcommissie. Bij een huurverhoging per 1 juli 2023 is dat dus vóór 1 november 2023. Doet u dit niet? Dan moet u alsnog vanaf 1 juli de huurverhoging betalen. © Aedes vereniging van woningcorporaties en Nestas communicatie Teksten: Aedes vereniging van woningcorporaties Vormgeving: TypoDynamo.nl Druk: Senefelder Misset Doetinchem Foto’s: Yuri Floris, Ingrid Joppe, Olaf Kraak, Corné Sparidaens, Yolanda Visser en Martin Waalboer. De teksten in deze krant zijn een vrije weergave van de officiële regels. Bij geschillen kunnen geen rechten worden ontleend aan deze teksten. De regelingen die in deze krant worden genoemd, kunnen door aanpassing van wet- en regelgeving wijzigen. Niets uit deze uitgave mag worden gebruikt of gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgevers. HK227 Colofon Maakt u geen bezwaar tegen de huurverhoging en betaalt u de hogere huur? Dan gaat de verhuurder ervan uit dat u het met de verhoging eens bent. Let op!

RkJQdWJsaXNoZXIy MTgxOTE=