De belangrijkste tip die we kunnen geven: hoe eerder u hulp vraagt, hoe makkelijker u het probleem oplost. Zodra u merkt dat u uw rekeningen niet meer (helemaal) kunt betalen, is het tijd om actie te ondernemen. Wees eerlijk over uw situatie. Dan voorkomt u dat het probleem alleen maar erger wordt. Kunt u bijvoorbeeld de huur niet meer betalen? Neem dan zo snel mogelijk contact met uw verhuurder op. Dan zoekt u samen naar een oplossing. Hetzelfde geldt voor andere bedrijven die u moet betalen. Niets doen is geen oplossing. Open alle post Rekeningen, betalingsherinneringen, belastingaanslagen. Het kan heftig zijn om die te lezen als u ze niet kunt betalen. Maar niet lezen lost niets op. Het werkt beter als u zelf contact opneemt met iemand die u moet betalen. U kunt uw situatie uitleggen. En afspraken maken over de betaling. Post sorteren Niet alle post hoeft vervelend te zijn. Maak daarom drie bakjes: bewaren, Woonkostenkrant Besparen met de behandelen, bekijken. Het bakje ‘bewaren’ is voor alle belangrijke post die u over iets informeert, maar waarvoor u verder niets hoeft te doen. De eindafrekening van het energiebedrijf bijvoorbeeld. Belangrijke post In het bakje ‘behandelen’ bewaart u post waarop u moet reageren. Alle rekeningen die u moet betalen, bijvoorbeeld. En de brief dat u belastingaangifte moet doen. Zorg vervolgens dat u de rekeningen ook echt betaalt. Of actie onderneemt als dat nodig is. Probleemvrije post In het bakje ‘bekijken’ tot slot, kunt u post bewaren die u later nog eens wilt lezen. Op een rustig moment. Post die gerust even kan wachten. Wat betaalt u aan wonen? En hoe kunt u op deze en andere kosten besparen? In deze krant leest u veel nuttige informatie en handige tips. Onder andere over voordelig boodschappen doen. Over het voorkomen van schulden. En over huurtoeslag. Deze krant is een landelijke uitgave, die u krijgt van uw verhuurder. Met een huishoudboekje houdt u grip op uw geldzaken. Een huishoudboekje is een overzicht van al uw inkomsten en uitgaven. Uw woonkosten maken een groot deel uit van uw uitgaven. Een overzicht. De maandelijkse huur Dit is uw grootste kostenpost. Servicekosten Woont u in een (service)flat of appartement? Dan betaalt u elke maand servicekosten, samen met de huur. Dit zijn de kosten voor bijvoorbeeld het schoonhouden van gemeenschappelijke ruimten en een huismeester. Uw verhuurder maakt geen winst op de servicekosten. Water, gas en elektriciteit Elke maand betaalt u een voorschot voor water, gas en elektriciteit aan uw leverancier(s). Aan het eind van het jaar volgt de eindafrekening. Heffingen Eén keer per jaar ontvangt u een rekening van uw gemeente en van het waterschap. Zij brengen onder andere kosten in rekening voor het ophalen van vuilnis, het onderhoud aan de riolering en het schoonmaken van afvalwater. Inboedelverzekering Hiermee verzekert u zich tegen schade aan meubels, computers, televisie, wasmachine, enzovoort. Wat u aan wonen betaalt Energie en onze dagelijkse boodschappen worden steeds duurder. Daardoor hebben steeds meer mensen moeite met rondkomen van hun geld. Ook komen steeds meer mensen in de schulden. We geven daarom een aantal tips om schulden te voorkomen of op te lossen. Schulden voorkomen of oplossen Geldfit Op geldfit.nl vindt u gratis hulp en advies over uw geldzaken. Met tips of een persoonlijk advies. Dat kan anoniem. Gratis geld Op berekenuwrecht.nl weet u na een paar stappen op welke bedragen u mogelijk recht heeft. En waar u deze kunt aanvragen. In deze krant vindt u 6x hulp bij geldzorgen
Wat u moet weten over huurtoeslag Wilt u erachter komen of u recht heeft op huurtoeslag? U hoeft niet alle regels te kennen. U maakt gewoon een proefberekening op de website www.toeslagen.nl. Dan bent u er zo achter. In 2024 is de huurtoeslag een beetje hoger geworden. Ontvangt u al huurtoeslag? Als het goed is, heeft u dan in juni, juli of augustus bericht gekregen van de Dienst Toeslagen. Daarin staat de nieuwe berekening voor uw huurtoeslag. Die is sinds de huuraanpassing van 1 juli namelijk aangepast. Ontvangt u nog geen huurtoeslag? Maak dan een proefberekening op www.toeslagen.nl. Doe dit ook als u eerder geen recht op huurtoeslag had. De regels veranderen namelijk elk jaar. Dus het kan best zijn dat u nu wel huurtoeslag krijgt. Hoogte van de kale huur Een van de voorwaarden om huurtoeslag te krijgen, gaat over de hoogte van uw kale huur. Op het moment dat u het huurcontract heeft getekend, moet de kale huur onder een bepaalde grens liggen. Voor huurders die in 2024 een huurcontact afsluiten, is die grens 879,66 euro. Voor huurders tussen de 18 en 23 jaar geldt een andere grens: 454,47 euro. De online cursus ‘Omgaan met geld’ van omroep MAX bestaat uit een korte introductie en 10 korte filmpjes. Elk filmpje duurt tussen de 2 en 4 minuten. Als u alle filmpjes wilt bekijken, kost u dat ongeveer een half uur. Maar het is niet nodig om alle filmpjes te kijken. U kunt ook alleen de onderwerpen kiezen, waar u meer over wilt weten. Praktische tips In de cursus leert u onder andere hoe u inzicht krijgt in uw inkomsten en uitgaven. En hoe u daar een overzicht van maakt. De cursus geeft praktische tips. Bijvoorbeeld: • Maak elke dag uw post open en gooi direct weg wat u niet meer nodig heeft. • Betaal uw vaste lasten zo veel mogelijk automatisch. Zo loopt u het minste risico dat u ze vergeet. Gratis online cursus Leren omgaan met geld • Probeer te regelen dat de betaling van vaste lasten wordt uitgevoerd meteen nadat u uw inkomen heeft ontvangen. • Betaal vaste lasten altijd als eerste. Dagelijkse boodschappen De cursus geeft ook een handige tip om niet te veel uit te geven aan de dagelijkse boodschappen. Dat doet u door die contant te betalen. Pin elke week een vast bedrag bij de geldautomaat. Is het geld bijna op, dan weet u dat u zuiniger aan moet doen. U kunt natuurlijk ook pinnen en uw uitgaven keurig bijhouden. Maar met contant geld ziet u veel makkelijker wat u uitgeeft. U vindt de cursus op de website www.maxvandaag.nl/cursussen/omgaan-met-geld. Lukt het u niet altijd om met uw geld het einde van de maand te halen? Geeft u soms geld uit, terwijl u het beter op de bank had kunnen laten staan? Op internet vindt u een korte cursus met veel praktische tips om uw geldzaken op orde te krijgen. Voordelig boodschappen doen In verpakkingen van huismerken zit vaak meer dan in die van A-merken. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Vaak zijn de verpakkingen van huismerken en A-merken even groot. Daardoor denken mensen dat er ook evenveel in zit. Maar dat is dus vaak niet het geval. A-merken maken sommige verpakkingen zelfs groter. Maar daar zit dan gewoon veel lucht in. De Consumentenbond zag dat vooral bij wasmiddelen en tabletten voor de vaatwasser. Dus, wilt u voordelig boodschappen doen? Let dan niet alleen op de prijs. Maar kijk ook naar het aantal producten in de verpakking, of het gewicht van wat erin zit. Bijzondere bijdrage Vraag aan uw gemeente of u recht heeft op een bijzondere bijdrage voor bepaalde kosten. Bijvoorbeeld voor een computer voor uw kind. Goed om te weten!
Energie besparen met uw koelkast Energie besparen is een goed idee voor uw portemonnee én voor het milieu. En dat kan op heel veel manieren. Bijvoorbeeld door uw koelkast op de juiste manier te gebruiken. Laat die in elk geval nooit openstaan. Want dan komt er warmere lucht in de koelkast en moet die extra hard werken om weer de gewenste temperatuur te bereiken. Zet de koelkast ook niet kouder dan nodig is. Vaak is 6° C koel genoeg. Zorg verder dat de koelkast een stukje van de wand af staat. Dan kan de warmte die aan de achterkant vrijkomt makkelijker weg. Maak tot slot de condensor aan de achterkant van de koelkast af en toe schoon. Als die stoffig is, koelt de koelkast minder goed. Woningcorporaties zijn sociale verhuurders. Dat betekent dat winst maken niet hun doel is. Het liefst zouden corporaties de huren heel laag houden. Helaas kan dat niet, want zij hebben geld nodig om hun werk te kunnen doen. Wel bieden corporaties in heel Nederland hulp aan huurders met geldproblemen. De inkomsten uit huur gebruiken corporaties onder andere voor onderhoud, nieuwbouw, het beter isoleren van bestaande woningen en de eigen organisatie. Dat zijn allemaal hoge kosten. Voor veel woningen vragen corporaties al minder Hulp voor huurders met geldproblemen Goedkoper bankieren De afgelopen 5 jaar zijn de kosten voor betaal- en spaarrekeningen flink gestegen. Bij ING en ABN AMRO stegen de kosten voor bankieren zelfs van 18 euro in 2019 naar 32 euro in 2024. Betaalt u ook veel voor uw bank? Denk er dan eens aan om over te stappen. Dat is minder lastig dan u denkt. Uitvinden waar u goedkoper uit bent, doet u makkelijk op www.consumentenbond.nl/betaalrekening. Op deze website leest u ook waarop u moet letten bij het afsluiten van een nieuwe rekening. En wat de ene bank beter maakt dan de andere. Hulp van een buddy Wilt u samen met een buddy aan uw geldzorgen werken? Dat kan met de app fiKks. Meer informatie en de app vindt u op www.wijgaanhetfikksen.nl. huur dan zij van de wet zouden mogen. Alleen is de huur voor sommige huurders toch te hoog in vergelijking met hun inkomen. Daarom helpen corporaties huurders als zij de huur niet kunnen betalen. Betalingsreling Heeft iemand geldproblemen? Hoe eerder die hulp zoekt, hoe eenvoudiger het is om die problemen op te lossen. Daarom vragen corporaties aan huurders om zo snel mogelijk contact op te nemen als zij de huur niet, of niet op tijd kunnen betalen. De corporatie probeert met de huurder een redelijke betalingsregeling af te spreken. En geeft tips om huurachterstand in de toekomst te voorkomen. Tijdelijke korting op de huur Ontslag, ziekte of problemen binnen een relatie kunnen iemands leven flink veranderen. Mensen kunnen door dit soort onverwachte gebeurtenissen in geldproblemen komen. Daalt iemands inkomen? Dan kunnen woningcorporaties maatwerk leveren. Ze kunnen bijvoorbeeld akkoord gaan met het later betalen van de huur. Of tijdelijk korting op de huur geven. De huurder moet dit wel zelf aanvragen bij de corporatie. In 6 stappen schuldenvrij Heeft u beginnende schulden? Op zelfjeschuldenregelen.nl maakt u een realistisch aflosplan. Ruim 500.000 mensen gingen u voor.
Bent u op zoek naar duidelijke informatie over uw rechten als consument? Kijk dan op de website www.consuwijzer.nl. Hier vindt u advies over onder andere: • garantie, reparatie of geld terug • internet, televisie, telefoon en post • energie en water • zorg en welzijn • geld en verzekeringen. U kunt ook telefonisch vragen stellen en advies vragen. Bel hiervoor naar 088 070 70 70 (alleen normale belkosten). Dat kan van maandag tot en met vrijdag, tussen 9.30 en 13.00 uur. Handige sites Gezonder én goedkoper Wilt u gezonder boodschappen doen én geld besparen? Loop dan niet de normale route in de supermarkt, maar begin achteraan. Uw recht als consument >>> www.bespaarenergiemetde woonbond.nl Veel info over energie besparen. Met bijvoorbeeld: ‘Durf om hulp te vragen bij energie besparen’. >>> www.consumentenbond.nl/ internet Wilt u tientallen euro’s per jaar besparen? Stap dan over naar een goedkopere aanbieder van internet, televisie en/of telefoon. Op deze site kunt u aanbieders met elkaar vergelijken. >>> www.licg.nl/ dierenhulp-voor-minima Op deze site vindt u veel informatie over (financiële) hulp voor mensen met een laag inkomen, die een huisdier hebben. >>> www.samenvoorallekinderen.nl Niet iedere ouder heeft genoeg geld voor schoolspullen, sporten, muziek- en zwemles, een verjaardag vieren of een uitje. Via deze site kunt u een aanvraag doen voor een vergoeding. >>> www.bijstandsgerechten.nl Iedere dag goedkoop, gezond en snel aan tafel. Een website met meer dan 200 makkelijke recepten. >>> www.porterenee.nl/podcast Een podcast over geld en over hoe je je uitgaven een beetje in de hand houdt. De looproute in de supermarkt is ontworpen om klanten ongezonde en dure keuzes te laten maken. Want zo verdient een supermarkt meer geld. Door de route andersom te lopen bespaart u geld. Trucjes Dat heeft te maken met hoe onze hersenen werken. Aan het begin van de normale route in de supermarkt liggen vaak de koopjes en het gezonde eten. Als u die al in uw mandje heeft liggen, bent u gevoeliger om verderop minder gezonde dingen te pakken. Voor uw gevoel heeft u dan namelijk al iets verstandigs gedaan. En dan geeft u zichzelf eerder toestemming om die aanlokkelijke reep chocola te kopen, die u eigenlijk beter kunt laten liggen. Vooral jongeren betalen hun rekeningen te laat en krijgen dan ook vaak met een incassobureau te maken. Dat komt omdat zij niet goed de gevolgen voor de toekomst kunnen inschatten. Met achteraf betalen bouwen ze snel een (hoge) schuld op. Wat te doen De makkelijkste manier om niet in de schulden te komen, is geen gebruikmaken van achteraf betalen. Geef alleen geld uit dat u nu al heeft. Komt u toch in de schulden? In deze krant vindt u verschillende tips om hulp te vinden. Veel schulden door achteraf betalen Bij steeds meer webshops kunt u winkelen zonder gelijk te moeten betalen. Daar kunt u achteraf betalen. Dat klinkt handig, maar de kans is groot dat u uiteindelijk veel duurder uit bent. Vooral jongeren komen door achteraf betalen in de problemen. Wie achteraf betaalt, voelt niet direct de ‘pijn’ die met betalen gepaard gaat. Hierdoor koopt iemand vaak meer dan wanneer die wel meteen moet betalen. Uw verlies, hun winst Achteraf betalen wordt verzorgd door bijvoorbeeld Klarna, Riverty (dat heette eerst Afterpay) en Tinka. Deze diensten verdienen vooral aan mensen die te laat betalen. Gemiddeld verdienen zij 15 euro per keer. Zij zullen dus weinig doen om ervoor te zorgen dat u op tijd betaalt. Minder belasting Heeft u een laag inkomen? Vraag de gemeente dan of u geen belasting hoeft te betalen voor bijvoorbeeld afval en het riool. Colofon © 2024 Nestas communicatie; Teksten: Erwin Rooyakkers, Amsterdam; Eindredactie: Nestas communicatie, Almere; Vormgeving: Typo Dynamo, Lelystad; Druk: Tuijtel, Hardinxveld-Giessendam; Foto’s: Depositphotos, iStock - A Havelaar, Iuliia Alekseeva, Ljubaphoto, Lorado, Sladic, Vesnaandjic. Disclaimer Deze krant is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld. Aan de inhoud ervan kunt u geen rechten ontlenen. Niets uit deze uitgave mag worden gebruikt of gepubliceerd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Nestas communicatie. Ook het kopiëren en verspreiden van deze krant en/of het plaatsen (van delen) ervan op internet/social media is niet toegestaan. Deze krant wordt u aangeboden door: Klimopstraat 2A | Postbus 327 | 7600 AH Almelo info@beterwonen.nl | www.beterwonen.nl Eén telefoonnummer voor al uw vragen! U bereikt ons op (0546) 54 64 64 Openingstijden kantoor Maandag t/m donderdag van 9.00 - 16.00 uur Vrijdag van 9.00 - 12.00 uur Klant Contact Centrum telefonisch bereikbaar Maandag t/m vrijdag van 8.30 - 16.30 uur Reparaties Doorgeven van reparatieverzoeken kan via info@beterwonen.nl of telefonisch Noodgevallen Voor noodgevallen zijn wij 24 uur per dag telefonisch bereikbaar WKK001
RkJQdWJsaXNoZXIy MTgxOTE=